Smlouva o výhradním poskytování realitních služeb s makléřem šetří čas i peníze a vede ke stanovenému cíli

Každý, kdo chce prodat, koupit či pronajmout nemovitost, řeší hned na začátku základní otázku: využít služeb realitní kanceláře nebo se do toho pustit sám? Ač se to na první pohled možná nezdá, spolupráce s makléřem je výhodnější. Šetří nejen čas, ale i peníze. Z posledního průzkumu agentury STEM/MARK vyplývá, jaké přednosti a nevýhody vidí lidé ve spolupráci s realitní kanceláří.

„Jako hlavní přednost spolupráce s realitní kanceláří vnímá veřejnost především kompletní servis, pocit bezstarostnosti nebo bezpracnosti a podporu v právním servisu,“ uvádí průzkum a zmiňuje i to, co naopak lidé vidí jako největší nevýhodu spolupráce s makléři. „Hlavním nedostatkem či bariérou spolupráce je především pocit vysoké provize, částečně nedůvěra v kvalitu poskytovaného servisu, nebo dokonce obavy z podvodů či úmyslně nevýhodných smluv při honbě za ziskem.“ Samostatně, nebo s makléřem? Jen odborník je schopen zvládnout celou transakci tak, aby dosáhl konkrétního cíle, kterým je prodej či nákup. Hlavní zásadou je ale to, aby se zájemce obrátil na renomovanou realitní kancelář či certifikovaného makléře, kterým jde v první řadě o zájmy klienta, nikoliv o vlastní prospěch. Prodej nemovitosti svépomocí ztěžují především dva faktory: dodatečné náklady a stanovení prodejní ceny. Lidé, kteří nechtějí využít služeb makléře, nejčastěji argumentují tím, že nebudou platit provizi a ušetří. Tato představa je ale mylná. V případě prodeje nemovitosti je zapotřebí stejně vynaložit dodatečné náklady, které se musí ve výsledku od prodejní ceny odečíst.

Čísla hovoří jasně. Podle studie společnosti MindBridge z roku 2013 byla průměrná cena stejné nemovitosti prodávaná svépomocí nižší o 24 % než v případě, že stejnou nemovitost prodával realitní makléř. Důvodem je to, že majitel nemovitosti nedokáže reálně nastavit cenu. Vychází buď z budoucích finančních potřeb, nebo z nákladů v minulosti. Stanovení ceny tímto způsobem ale vůbec neodráží realitu. Výsledkem je to, že je nemovitost dlouho neprodejná, dochází k postupnému snižování ceny a nakonec dojde k prodeji výrazně pod cenou za částku, která vůbec neodpovídá původním představám majitele nemovitosti. 

Makléři jsou na trhu s nemovitostmi jako doma, jsou to odborníci na danou problematiku, a proto se vyplatí svěřit prodej či koupi nemovitosti jim. Pokud se rozhodnete koupit nemovitost, pravděpodobně již budete jednat s konkrétním makléřem, kterého zvolil prodávající.

Jestliže jste prodávajícím vy, je volba realitní kanceláře a makléře na vás. Jak tedy vybrat ty správné? Pokud hledáte realitní kancelář, se kterou chcete navázat spolupráci, raději zvolte větší a zavedenější, jejíž jméno je vám alespoň trochu známé. Důvody jsou především dva: máte větší jistotu, že makléři budou školení profesionálové, protože si jejich kancelář nechce kazit dobrou pověst. Druhým důvodem je fakt, že větší realitní síť většinou znamená pobočky po celé republice. Díky tomu máte jistotu, že její makléři budou vzájemně spolupracovat a dokáží nabídnout vaši nemovitost v rámci celého trhu. Zvyšují tím rychlost prodeje nemovitosti a vy se nemusíte o nic starat. Certifikovaný makléř, který se může opřít o zázemí velké realitní kalnceláře, jako jenapříklad RE/MAX, má k dispozici důkladný systém vzdělávání. Makléř prochází neustálým školením a prohlubuje si své znalosti. Při hledání makléře se proto poohlížejte po takových, kteří se mohou pochlubit certifikací. Dalším důležitým vodítkem je i hodnocení ostatních klientů. U makléřů ze společnosti RE/MAX jsou např. na webu uvedena hodnocení přímo od klientů, která jsou uváděna automaticky a makléř nemá možnost je nikterak ovlivnit. Čím vyšší známka, tím profesionálnější přístup.

Přesto se může stát, že se svým makléřem nebudete spokojeni. Proto je dobré vědět, jak v takovém případě postupovat. Zavedená realitní kancelář by měla mít nejen důkladný reklamační řád s možností prošetření případu, ale nejlépe vlastního ombudsmana, který vás jako klienta bude zastupovat a hájit.

Zprostředkovatelská smlouva se uzavírá na 3 měsíce, případně maximálně na jeden rok. Delší doba pro podpis smlouvy je podezřelá. Dobrý makléř by vám měl pravidelně podávat zprávu o stavu prodeje. Pokud jste o svém makléři již 14 dní nic neslyšeli, něco je špatně. Bohužel i dnes existují realitní makléři, kteří si vezmou do nabídky nemovitost a půl roku se vůbec nic neděje. Prodej nemovitosti je zcela transparentní a makléř musí být naprosto otevřený jak k prodávajícím, tak vůči kupujícím. 

Stalo se vám, že jste na realitním serveru narazili na nemovitost, která vás zaujala, a pak na stejném serveru byla stejná nemovitost nabízena za úplně jinou cenu?Jak je to možné? Většinou k tomu dochází v případě, kdy se stejnou nemovitost snaží prodat více realitních kanceláří. Pokud jediný zájemce uvidí inzerát na více místech a pokaždé s jinou nabídkovou cenou, vyhodnotí nabídku jako podvodnou a o nemovitost okamžitě ztratí zájem. Ta se tak v nabídkách objevuje řadu měsíců, a šance na prodej za tržní cenu se tak snižuje. Pokud se svým makléřem uzavřete smlouvu o výhradním poskytování realitních služeb, nic takového Vaši nemovitost nečeká a Vy pod cenou určite neprodáte.

Komentáře